هواساز

دستگاه هواساز یکی از دستگاه‌های جدایی ناپذیر از سیستم‌های تهویه مطبوع است که در اقلیم‌های مختلف کشور به روش‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد سامانه‌‌های هواساز، ویژگی‌ها و سایر نکات فنی مربوط به آن ها با شما صحبت کنیم. بنابراین اگر به دنبال خرید، سرمایه‌گذاری و یا کسب اطلاعات عمومی فنی در مورد این تجهیزات هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

هواساز چیست؟

هواساز نوعی سامانه تهویه مطبوع است که با کمک آن می‌توان دما، رطوبت و کیفیت هوا را مورد کنترل قرار داد. به عبارت دقیق‌تر این محصول این قابلیت را دارد که در محیط‌های مسکونی، صنعتی، تجاری، بهداشتی و به طور کلی در تمامی محیط‌های عمومی و اختصاصی به تأمین هوای تازه، فیلتراسیون، ضدعفونی کردن، رطوبت زنی، گرمایش و سرمایش بپردازد. همچنین این محصول دارای ابعاد متفاوتی بوده و معمولاً به صورت سفارشی تولید می شود تا از این طریق به نیاز مشتری و مصرف کننده نزدیک تر باشد. خوب است بدانید که ابداع این محصول به قرن اول و دوم میلادی در چین و روم باستان می‌رسد که تنها در زمینه انتقال و توزیع هوا فعالیت می‌کردند.در قرن هجدهم، مدل مدرن این محصول شکل صنعتی به خود گرفته و با ایجاد برخی تحولات جزئی در ساختار و عملکرد آن، تبدیل به هواسازهای پیشرفته امروزی شد. به علاوه، این سامانه‌ها از یک سلسله مراحل رشد فناوری برخوردار بودند؛ به طوری که می‌توان دوران شکل‌گیری و بلوغ آن ها را به چندین دوره مختلف تقسیم کرد:

این دستگاه‌ها نخست در قرن هجده میلادی از دیدگاه صنعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. چون در آن زمان مشخص شد که آمونیاک می‌تواند یک عامل خنک کننده به حساب آید. پس از چند دهه به این نتیجه رسیدند که آمونیاک حتی می‌تواند  قابلیت تولید یخ نیز داشته باشد. به همین دلیل ایده استفاده از آمونیاک به عنوان یک عامل مؤثر در سیستم‌های تهویه مطبوع مطرح شد و کارهای پژوهشی در این زمینه آغاز گردید. پس از مدت زمان نسبتاً کوتاهی، دستگاهی ابداع شد که گذشته از قابلیت تنظیم دما، می‌توانست میزان رطوبت را نیز تنظیم کند و بدین ترتیب هواسازها به قابلیت تهویه مطبوع نیز رسیدند. توجه داشته باشید که مهم‌ترین وظیفه این دستگاه - همان گونه که از نام آن نیز پیداست - انتقال هوا می‌باشد. تفاوت اصلی این محصولات در موتور فن آن ها خلاصه می‌شود که دهش یا مکش هوا، قدرت پرتاب باد، و سر و صدای دستگاه از مهم‌ترین شاخص‌های تفاوت آن ها با یکدیگر است.

روش کار هواساز

نخست به این نکته توجه داشته باشید که انتظار ما از این دستگاه در این سه قابلیت خلاصه می‌شود:

  1. سرمایش
  2. گرمایش
  3. ایجاد رطوبت

ما صرف‌نظر از ابعاد و ویژگی‌های این تجهیزات، از آن ها انتظار داریم که در این سه فرایند ایفای نقش کنند. فرایند سرمایش به وسیله چیلرهای جذبی یا چیلرهای تراکمی ایجاد می‌شود که جریان سرد با استفاده از پمپ به کویل‌های سرمایشی آن پمپاژ می‌شود. در مورد گرمایش نیز انرژی به دست آمده از بویلرها فرایند گرم کردن هوای مکیده شده به داخل دستگاه را بر عهده دارد.

کاربرد هواساز

از دستگاه هواساز در محیط های متفاوتی بهره گرفته می شود که در ادامه قصد داریم به هر یک از کاربرد های آن بپردازیم.

  • محیط‌های درمانی: منظور ما از محیط‌های درمانی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی هستند که دما و رطوبت باید به خوبی در آن ها کنترل شوند. به همین دلیل در این محیط‌ها باید از دستگاه‌های هایژنیک استفاده شود تا به خوبی از عهده تنظیم دما و رطوبت برآیند. 
  • محیط‌های تفریحی، مجتمع‌های تجاری و هایپر مارکت‌ها: در این نوع مراکز برای کاهش آلودگی‌ها و سطح دی اکسید کربن موجود در هوا باید از این سیستم‌ها استفاده شود تا مراجعین بتوانند در تمامی فصول سال از هوای مناسب برخوردار باشند و مشکلات تنفسی ایجاد نشود.
  • مجتمع‌های اداری و مسکونی بزرگ: در این گونه اماکن برای تثبیت دما باید از سیستم‌های ویژه‌ای مثل همین تجهیزات استفاده شود. البته تنظیم رطوبت در محیط‌های مسکونی تابع شرایط خاصی است که باید به خوبی در نظر گرفته شوند.
  • محیط‌های صنعتی: یکی از مهم‌ترین مناطقی که باید از این دستگاه برای تعدیل دما و رطوبت آن ها استفاده شود، محیط‌های صنعتی هستند. البته کاربرد هواساز در محیط‌های صنعتی به دو دلیل است: نخست تأمین رفاه کارگران از طریق حذف آلاینده‌ها و دوم الزامات تولید برخی از محصولات، به ویژه محصولات بهداشتی و خوراکی.

مزایای هواساز

دستگاه هوا ساز دارای مزیت های متنوعی بوده و از همین رو، میزان خرید بالایی را به خود اختصاص داده است. اگر شما نیز قصد خرید این محصول را دارید، توصیه می کنیم با مزایا هواساز آشنا شوید:

  • کنترل هوشمند پارامترهای مهم زیستی: یکی از مهم‌ترین و نخستین مزیت‌هایی که استفاده از سیستم‌های فوق می‌تواند به همراه داشته باشد، کنترل دما و رطوبت، تنظیم میزان هوا، قابلیت قطع و وصل جریان هوا و بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد.
  • فیلتراسیون و رطوبت زدایی از محیط: استفاده از دستگاه هواساز، توانمندی فیلتراسیون و رطوبت زدایی ما را افزایش می‌دهد و به ایجاد یک محیط عاری از آلودگی و رطوبت تنظیم شده و کافی کمک می‌کند.
  • تولید در ظرفیت‌های مختلف: سیستم‌های مذکور از جمله دستگاه‌هایی هستند که قابلیت تولید در ظرفیت‌های گوناگون را دارند. به دلیل همین ویژگی ایده‌آلی که این سیستم‌ها در اختیار دارند، می‌توانند در بسیاری از شرایط و برای پروژه‌هایی با کاربری‌ها و حجم متفاوت مورد استفاده قرار گیرند.
  • نصب و نگهداری مقرون به صرفه: یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از هوا ساز، این است که هزینه نصب، تعمیر و نگهداری و سرویس دوره‌ای آن ها از توجیه اقتصادی بیشتری در مقایسه با سیستم‌های رقیب برخوردارند.
  • کاهش مصرف سوخت: استفاده از کویل‌های گرمایشی در این محصول در مقایسه با سیستم‌های پمپ گرمایی از کاهش چشمگیر مصرف سوخت برخوردار است و مصرف و هزینه برق را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • توانایی تأمین هوای تازه: در چند سال اخیر که بحث آلودگی هوا و حمله‌های ریزگردی به کلان‌شهرها وضعیت نگران کننده‌ای به خود گرفته است، استفاده از سیستم‌های فوق می‌تواند نقش چشمگیری در تأمین هوای تازه به همراه داشته باشد.

انواع هواساز

1) هواساز غیر صنعتی: از نوع غیر صنعتی این دستگاه معمولاً در مراکز درمانی، مسکونی، اداری، تجاری و سایر اماکن عمومی استفاده می‌شود. لازم است به این نکته اشاره کنیم که عملکرد کلی انواع غیر صنعتی با صنعتی تفاوت چندانی ندارد و شاید بتوان تفاوت عمده آن ها را در ابعاد و حجم ظرفیت آن ها خلاصه کرد. ما به عنوان عمده‌ترین تفاوت‌های بین مدل‌های غیر صنعتی و صنعتی، تنها به این سه مورد عمده اشاره می‌کنیم:

  1. نوع فیلتراسیون: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین انواع صنعتی و غیر صنعتی نوع فیلتر استفاده شده در آن ها است؛ که البته این موضوع بستگی به عملکرد هواساز دارد. به عنوان مثال در نوع صنعتی از فیلترهایی استفاده می‌شود که از مقاومت بسیار بالایی در برابر آلایندگی هوا برخوردارند.
  2. ابعاد: طبیعی‌ست که انواع صنعتی این دستگاه به دلیل حجم زیاد هوا که باید تولید یا تهویه کنند، از ظرفیت‌ها و ابعاد بالاتری برخوردارند.
  3. سامانه رطوبت زنی: تجهیزات مسکونی در مجتمع‌های آپارتمانی یا خانگی که کوچک‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند، دارای سیستم‌های کنترل رطوبت بسیار کوچک و کم حجمی هستند تا رطوبت آنها باعث اختلال در آسایش ساکنین نشود. اما در بسیاری از واحدهای صنعتی شاهد استفاده از سامانه‌های رطوبت ساز بسیار بزرگ هستیم که قابلیت کنترل حجم بالایی از رطوبت را دارند.

2) هایژینیک: با توجه به شرایط ویژه، مزیت‌ها و فناوری‌های موجود، این دستگاه‌ها می‌توانند تا حدود 99 درصد به پاک‌سازی محیط کمک کنند. در واقع به دلیل همین موضوع است که از این دستگاه‌ها برای تهویه محیط‌های ایزوله و کلین‌روم‌ها (Clean Room) استفاده می‌شود. دستگاه‌های غیر صنعتی از مدل‌های ساختمانی آن کوچک‌تر هستند؛ که این امر به دلیل ابعاد کوچک‌تر و بدون سیستم رطوبت زن در آن ها می‌باشد. توجه داشته باشید که شما در زمان بررسی مدل‌های آپارتمانی نیازی به در نظر گرفتن قابلیت‌های رطوبت ساز آن نخواهید داشت و تنها باید آن را از دیدگاه سرمایش و گرمایش مورد بررسی قرار دهید. البته در مورد تأمین آب سرد برای سیستم سرمایش می‌توانید از چیلر ساختمانی و برای تأمین آب گرم برای سیستم گرمایش می‌توانید از پکیج یا موتورخانه استفاده کنید.

اجزای هواساز

لازم به ذکر است که این دستگاه از اجزا و قطعات متفاوتی ساخته شده است. شناخت این قطعات می تواند به شما برای شناخت کارکرد هواساز و ویزگی های آن کمک کند. بر همین اساس، می توانید اجزای سازنده این محصول را در قسمت زیر مشاهده فرمایید.

بدنه بیرونی: جنس بدنه معمولی از فلز فولاد گالوانیزه است که به دلیل چارچوب آلومینیومی که دارد، از یک ساختار مقاوم برخوردار است. اما در مدل‌ هایژنیک برای ساخت بدنه از فولاد ضد زنگ استفاده شده است.

کانال و دمپر: کانال برای انتقال باد مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت و شدت باد نیز به وسیله کانال‌ها و دمپر تنظیم می‌شود. کانال کشی و دمپر نقش بسیار مهمی در راندمان هواساز دارند.

کویل سرمایشی و گرمایشی: چه در مدل‌های آپارتمانی و چه در مدل‌های صنعتی، نقش کویل سرمایشی به صورت یک نوع مبدل دما است؛ به طوری که به وسیله لوله‌هایی با شکل ظاهری ویژه و خنک کننده یا آب سرد مورد سرمایش قرار می‌گیرند و دما را کاهش می‌دهند. کویل‌های گرمایشی نیز فرایندی کاملاً برعکس کویل‌های سرمایشی دارند و سیال مورد نظر به وسیله بویلر با یک دمای بالا به کویل می‌رسد و فرایند گرمایش را انجام می‌دهد.

فیلترها: فیلترهای هواساز به صورت فیلترهای آلومینیومی بوده که قابل شستشو می‌باشند. البته نوع دیگری از فیلترها به صورت فیلترهای کیسه‌ای و هپا نیز وجود دارند. این فیلترها در سر راه ورود هوارسان قرار می‌گیرند و از ورود هر گونه گرد و غبار و ریزگرد و سایر آلاینده‌های فیزیکی موجود در هوا پیشگیری به عمل می‌آورند. معمولاً فیلترها قابلیت تعویض دارند و عمر مفید آن ها بستگی به نوع و کیفیت برند سازنده آن ها دارد.

فن: معمولاً نوع فن‌هایی که در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بستگی به مسیر کانال کشی، حجم هوادهی و نوع دستگاه دارند. موتور فن نیز بر اساس الزامات فنی در دوره‌های زمانی مختلف و بر پایۀ ظرفیت های گوناگون انتخاب می‌شود. دمنده‌های فن نیز به صورت رو به جلو (Forward) یا رو به عقب (Backward) انتخاب می‌شوند؛ که این نیز بستگی به نوع و عملکرد دستگاه دارد.

سامانه رطوبت زنی: معمولاً سامانه رطوبت زن در هوا ساز یکی از ویژگی‌های شاخص و مهم در ارزیابی عملکرد آن ها به حساب می‌آید. سامانه رطوبت زن می‌تواند به یکی از صورت‌های زیر در دسترس باشد:

  • سامانه رطوبت زن اسپری که در آن قطرات ریز آب به روش پاشش می‌توانند رطوبت مورد نیاز را فراهم کنند.
  • سامانه رطوبت زن تشت بخار که در این مکانیزم، تبخیر آب در یک تشت به دلیل گرم شدن می‌تواند رطوبت مورد نیاز را تولید کند.
  • سامانه رطوبت زن شبکه بخار که در آن برای توزیع و رطوبت زنی از یک شبکه استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که نوع و مشخصات فنی سامانه رطوبت زن بستگی به مشخصات و کاربری محیطی دارد که در حال سرمایه‌گذاری بر روی این دستگاه هستیم.

خرید هواساز

زمانی که قصد ثبت سفارش یا خرید هواساز را دارید، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید از یک خرید موفقیت آمیز با راندمان عملیاتی مطلوب برخوردار باشید. به عنوان نمونه، زمانی که قصد سرمایه‌گذاری در این زمینه در محیط‌های درمانی را دارید، کیفیت فیلتراسیون و رطوبت زدایی در آن محیط از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ در حالی که همین فرایند در محیط‌های صنعتی باید با توان فیلتراسیون بالا انجام شود و یا در محیط‌های مسکونی اولویت رطوبت به اندازه مراکز تولیدی و صنعتی دارای ارجحیت نیست و نکات بهداشتی و سلامتی مربوط به ساکنین مد نظر است. لذا بیشتر بر روی فیلتراسیون هواساز تأکید می‌شود تا آلودگی هوا پیامدهای ناخواسته بر روی سلامت تنفسی افراد به همراه نداشته باشد. بنابراین زمانی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی این سیستم‌ها را دارید، ابتدا باید به خوبی در جریان کاربری پروژه، مشخصات فنی، پلان، متراژ، حجم تردد روزانه، موقعیت اقلیمی منطقه و برخی از پارامترهای دیگر خاص آن پروژه قرار داشته باشید تا بتوانید از مناسب‌ترین سیستم برای آن مجموعه استفاده کنید.

قیمت هواساز

با تمام توضیحاتی که در مورد ویژگی‌های فنی هواساز داده شد، هنوز یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که در زمان خرید و سرمایه‌گذاری بر روی این دستگاه‌ها باید در نظر گرفته شود، مشخص نشده است که آن قیمت هواساز است. قیمت، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در تمامی پروژه‌ها باید در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید مادام که در جریان قابلیت‌های مورد انتظار از این دستگاه و مشخصات دقیق پروژه خود قرار نداشته باشید، نمی‌توانیم قیمت دقیق دستگاه مورد نظر شما را برآورد و اعلام کنیم. توجه داشته باشید که گذشته از نوع و مشخصات پروژه مورد نظر، عوامل دیگری نیز در قیمت نهایی این دستگاه‌ها تأثیرگذارند که از جمله آن ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مشخصات فنی و ظرفیت
  • کیفیت برند و کشور سازنده
  • کیفیت قطعات به کار رفته
  • آپشن‌های احتمالی مورد نظر
  • نوسانات نرخ ارز
  • حجم و فصل سفارش گذاری مشتری

فروش هواساز

توجه داشته باشید که هر چه پیچیدگی‌های فنی و مهندسی سیستم مورد نظر شما بیشتر باشد، فرایند خرید و سرمایه‌گذاری بر روی آن از حساسیت بیشتری برخوردار خواهد بود. این مطلب در رابطه با هوا ساز نیز برقرار است؛ زیرا هر گونه خرید سیستم ناسازگار با نوع و کاربری پروژه می‌تواند بر روی عملکرد کلی آن پروژه تأثیر منفی به همراه داشته باشد. بنابرین، اگر قصد خرید و سرمایه‌گذاری نهایی بر روی این گونه تجهیزات را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که از گالری محصولات فروشگاه اینترنتی یابان به عنوان بنیان‌گذار بازار آنلاین تجهیزات ساختمانی ایران با فعالیت بیش از یک دهه در زمینه ارائه خدمات فنی و مشاوره‌های بازرگانی و فنی بر روی این قبیل تجهیزات بازدید کنید. تیمی از مشاورین فنی و بازرگانی زبده در این فروشگاه اینترنتی، همواره آماده ارائه هر گونه خدمات مشاوره‌ای رایگان به شما هستند. لذا از گالری محصولات این فروشگاه آنلاین بازدید به عمل آورید، با مشاورین آن مشورت کنید، اقدام به ثبت سفارش و نهایی کردن خرید خود نمایید و در مدت زمان کوتاهی، سیستم خریداری شده را در محل تحویل بگیرید.

ادامه مطلبShow less

فهرست

02128421143

جستجو